Sidor

fredag 30 november 2012

Hemsjukvården och NKSE

Ja, då var mina två veckor i Hemsjukvården till ende. Har haft flera olika handledare eftersom sköterskan som skulle vara min handledare har varit hemma för vård av sjukt barn mer än halva min tid där. Som tur var var flera andra sjuksköterskor villiga att ställa upp som handledare för mig. Har fått se både det ena och det andra, både vad det gäller det medicinska, omvårdnad och sociala förhållanden. Ganska skrämmande att komma innanför dörrarna och se den misär och smuts som en del lever i, att förhållanden som dessa existerar  på 2000-talet här i Sverige. Nog för att jag visste att det ser ut på detta sätt på flera håll i samhället men det är ändå något annat att se det med egna ögon.
Men nu är det inte bara smuts och misär som jag sett under de här två veckorna, jag har även varit i fina välstädade hem. Det var en del av charmen av den stadsdel av Malmö som jag gjorde min praktik i. Där finns allt, de som befinner sig på den sociala stegens nedre steg och de som nått en bit betydligt högre. Nu menar jag inte att de som befinner sig på de lägre stegen nödvändigtvis var/är de som hade det smutsigt och som levde/lever i misär. Jag har varit hemma hos folk i flotta villor  där ordet "flotta" verkligen hade dubbel betydelse, och jag har varit i små trånga lägenheter där det varit hur fint som helst, och vise verse. Väldigt intressant att få möta patienterna, eller vårdtagarna som man säger i Hemsjukvården, i deras hemmiljö. Speciellt kul var det att träffa en liten dam som jag hade som patient på KUA när jag var där och få möta henne hemma i hennes eget hem. Det måste man väl ändå säga vara att "följa patienten" som de tjatar om i skolan. Ena veckan får jag in patienten på sjukhuset och ansvarar för hennes omvårdnad där och veckan därpå ombesörjer jag hennes omvårdnad i hennes eget hem i form av "sjuksköterska" i hemsjukvården.
Jag har som sagt sett och gjort en del under veckorna som gått, flera olika typer/former av sår och omläggningar av de samma, cancersvulster som vuxit ut genom kroppen, läkemedelshanering/dosettdelning, suprapubiskatetrar, stomier, venösa provtagningar, s.c. injektioner, lindningar av ben, stödstrumpor, trak m. m.
Tror inte att jag vill jobba i Hemsjukvården i framtiden även om tiderna är bra och att man som sjuksköterska sköter sig i stort sätt själv. Inte riktigt min grej trots fördelarna.

Nu till något helt annat. För två veckor sedan skrev jag den nationella sluttentan för sjuksköterskeprogrammet, NKSE. Även om jag inte tyckte att tentan var särskilt svår så var jag osäker på hur det hade gått, men idag fick jag så det glada beskedet att jag klarat den!
Ännu en sak jag kan bocka av från min lista :)

Inga kommentarer: